Skip to main content

My journey of last trimester (ECV)




Hi assalammualaikum to all of you. Today I macam rajin sikit nak update blog yang dah lama bersawang ni ha. Alhamdullilah sekarang I dah 37 weeks almost 38 weeks. Actually a lot things happen to me during my pregnancy. Its not easy but is not that hard, i can called that suam-suam. Sometimes thing get harder than I thought but eventually is getting easier. Idk how to explain, but Alhamdullilah I can get thru this till the end! Cause imma excited to see my baby on next week. You must be wondering why do I know when my baby gonna pop out kan?

Okay macamni cerita dia,

I do scan my baby every month cause I wanna see my baby development, how's his doing inside, everything good or not, my placenta in good position or not, my air ketuban enough or not. So during my 31 weeks of pregnant I do scan and the doc say

"Puan, sorry to say this but your baby's head is on the top but nvm you still got time to turn the baby's head. And we called this breech"

So balik rumah, I search everything about breech, they got 3 type of breech. If you wanna find more about that, you can search :) But my baby is incomplete frank.



So, this is how it looks. I dont feel sad or frustrated because of my baby position cause I know maybe someday he will turn his head down maybe not now. Alhamdullilah for this present Ya Allah. I couldn't ask for more. Looks how cute my baby! Mummy cant wait to meet you sayang! But the doctor say if this position remain untill 36 weeks then the possibility to bersalin normal sangat tipis. Sebab ruang dalam rahim dah sempit and baby pun dah besar. Kekurangan space nak bergerak kalau lambat sangat, so conclusion dia czer lah jawapnya. But I do pray every time solat, aku buat exercise so that kepala dia turun, but takde rezeki aku untuk beranak normal. 

So 4/10/2019 (Friday) 
aku check up dengan KK. Macam biasalah klinik kerajaankan mana yang tak lama, okay dah sampai turn aku. The doc scan again my baby, still breech ya i told chu hewhewhewhew so i guess my baby love to be on top of the world kot (amin) so the doc suggest me to do the ECV (external cephalic version). 

Okay aku terangkan apa itu ecv? Ecv ni doctor pakar yang buat untuk tolong putarkan baby dalam perut. Kalau boleh nak alternative way untuk bersalin normal, just in case boleh ke kan. Then aku pun try, sebab doc KK aku buat refer letter dekat hospital memana yang aku nak lah bersalin. Aku tak boleh nak pergi on the same day sebab dah lewat masa tuh. Then aku plan by isnin lah aku pergi hospital

 7/10/2019 (Monday) 
Hari Isnin ni pun aku ada checkup dengan doc KK aku sebab dia nak check aku punya keputihan since aku cakap aku ada banyak keputihan. First time dalam hidup aku eh aku kena kang-kang. Ya Allah aku punya malu tuh, tuhan saja yang tahu! Sampai doc tuh cakap "awak ni comel lah jangan malu takde benda yang malu, nnti nak dekat bersalin lagi malu" ya allah........ then aku pun kang-kang je lah kan. Nak buat macam mana. Tadah je la! Aku sekejap je dekat KK ni sebab aku cakap aku nk kena pergi HKL sebab nak booking buat ECV. Dorang lepaskan aku cepat. Tapi sayang bila dah sampai HKL agak lambat dalam pukul 2 macam tuh, then doc pun takde. Nurse tuh suruh aku datang esok pulak dah. Member dah lah tengah cuak! So aku kena pi hari esok pulak dah. 

8/10/2019 (Tuesday)
Pagi-pagi dah terpacak dekat HKL (hospital bersalin yang baru tuh ye) pastuh terus pergi klinik O&G bapak ramai manusia dekat dalam tuh. Aku still kena check bp, berat badan and urine test. Tapi dorang ni leceh sikit bagi aku, sebab terlampau banyak bilik, tuh yang aku leceh sebenarnya. Manjang kena pi bilik-bilik semata nak checkup benda gitu. Before that aku nak cakap, aku sampai pukul 8.30 pagi macamtuh, number aku kena panggil pukul 11.30 ye.... lawak kan? ni paling lamaaaaa, Ni baru kena panggil number untuk pembayaran belum jumpa doctor lagi ye anak-anak :) Nasib aku ni penyabar jugakla. Aku pun sabar lagi lah kan sebab nak tunggu jumpa doc lagi. Nak jumpa doc dari pukul 11.30 - 1.30 ye anak-anak :) Ya allah lama betul dekat sana weh! Aku dah jumpa doc kat sana pun doc scan lagi sekali nak tengok betul ke baby aku still breech, aku pun tadah perut aku (doc perempuan) then the result still remain as breech. then dia immediately cakap aku kena admit due to breech and nak buat ecv. before tuh dia terangkan pro and cons buat ecv ni. aku and husband aku, okay je. Doc suruh pi makan dulu....................... then by 3pm nak kena pi tunggu wad pulak. Laki aku pun bawak pergi makan, aku pun pi lah tunggu wad after makan tuh. Nak tunggu wad pun kena tunggu je kawan2.............................allahu

Aku tunggu wad lagi, almost 3 jam! Dari pukul 3.30-6pm baru aku dapat tahu wad aku weh. Rasa nak menangis. Dengan sakit pinggang dengan penat sebab tak tidur, manjang aku kena duduk je. Petak teruk aku rasa. Nasib the whole day dengan laki aku. Pastuh dah kena admitted. Sakit mental aku. Penat lah weh! Pastuh sampai-sampai je aku dah baring, aku suruh laki aku keluarkan towel sebab toiletries bag. Tapi sayang masa aku dah sampai tuh, dah takde makanan untuk patient dah :( So aku kena suruh laki aku pergi belikan makanan untuk dinner. Kesian laki aku. 1 hari dia dengan aku, tuh pun aku ada marah dia. Ee aku ni memang tau macamni, marah dulu pastuh baru pikir salah ke idok! 



                                                                                                                                                                   
Ni lah muka aku after dapat katil, penat nau-nau! Then aku pi lah mandi jap, laki aku tak sampai lagi sebab dia boleh duduk dengan aku sampai pukul 10pm. Tapi aku kesian kan dengan dia, 1 hari dengan aku, dia pun penat jugak. Aku pergi mandi, dia pun dah sampai, then baru nk start makan doc sampai untuk nak cocok tangan aku, nak masukkan water-drip tuh. Laki aku nangis eh aku kena cocok tuh sebab jarum dia besar and panjang, dia lak yang over hahah dia cakap 

"terima kasih banyak-banyak buat semua ni untuk saya and baby" *air mata jantan keluaq*

Dia nangis sebab dah nk habis waktu melawat. So dia kena tidur sensorang and mestilah rindu aku kat sebelah okay! Hahah! Before laki aku belah, nurse ada buat scan baby CTG dekat baby. 

                                                                                                                              
Tak berapa cantik sebab perut aku tengah mengeras and baby tengah banyak bergerak. Kalau malam lagi dia bergerak banyak. Itu la baby aku hahah Then laki aku pun dah balik rumah. Aku dekat hospital pun dah penat, seharian tunggu and lapar. So aku penat gila, then time nak tidur tuh, doc pulak datang and explain yang aku kena puasa start 4 pagi sampai pukul 10 pagi. Since dia cakap buat ecv tuh on that time, so aku okay je lah kan. Dia explain pro and cons dia buat ecv

pros: - boleh bersalin normal.
         - luka cepat sembuh
         - pantang sekejap
     
cons: - lambat sembuh
          - kena selalu hati-hati tak boleh angkat berat
          - baby boleh lemas during ecv
          - tali pusat boleh berbelit
          - rahim boleh pecah

*worst come to worst, if anything happen during ecv, doc will proceed to czer terus. so mummy out there dont worry okay, doc will make sure mom and baby will be safe around them, just berdoa and tawakal.


Doc cakap still boleh buat since my baby weight and air ketuban banyak so insyaallah boleh bergerak. Buat ecv 50-50 of chance depends on how week of pregnant and baby punya condition. Aku pun sign lah surat yang dia explain dekat aku tadi. Dah habis dengan doc semua, then aku tidur lah. Laki aku call bgthu dia baru sampai rumah dia nak mandi solat semua baru dia tidur. Agak sedih first time takde laki kan dekat sebelah. Sebak sikit :') Aku terus tidur lah sebab penat. Bagus dekat HKL ni setiap 4 jam dia akan kejut kita, nak check baby punya jantung. Depa kejut pukul 1.00am and 4.00am.

Bangun pagi pukul 7pg aku terus ambil toiletries aku and baju nak mandi, aku tak biasa nak lama-lama dekat tempat baru. Pastuh aku kan puasa, so macam pisang and petak kalau tak aku nk makan roti and biskut laki aku bawak semalam hahah pastuh nurse pun datang check jantung baby pakai CTG lagi. Agak lama dari semalam, macam dalam 45minit jugak dia ambil, then 10 minit macam tuh ada doc perempuan yang garang datang. Tpi dia okay je actually. Lepas sembang-sembang dengan dia, dia okay je just you know perempuan kan..... (need attention, i guess) dia check aku, and baby and tetiba ada doc pakar cina perempuan sampai dia tekan-tekan perut aku. Dia cakap, 

"this might not work because i can feel that your baby butt already down to your pelvis, but we can try, okay. dont worries"

Aku pun dah sedih sikit lah since dia cakap macamtuh, lagi pun aku tengah puasa. Nak tunggu suami datang takboleh dia kerja and lagipun waktu melawat pukul 12.30ptg. So kalau dia ada pun bukan boleh masuk, better dia pergi kerja dulu. Then pukul 11 pagi aku pergi buat ecv. At last aku nak cerita dah pasal benda ni hahaha nurse tolak aku pakai wheelchair okay hahah



Btw doc yang garang tuh bagitahu yang aku akan di suntik satu ubat, untuk relax kan rahim sebab perut aku sangat mengeras so need that ubat untuk relax kan rahim so they can turn the baby. But the risk is, I might feel a little bit of anxious. Tapi aku okay je..................... 
Doc yang nak buat ni dua-dua lelaki tau. Dia pun suruh aku baring, then nurse dah cocok ubat yang aku cakap tuh, mula-mula first doc buat dulu, mula-mula senak ye anak-anak. Dia tekan kaw kaw ye dekat kepala baby aku, and dekat punggung baby aku. Aku dapat rasa dia bergerak, tapi dari sikit je. Dari kepala ke atas, time tuh kepala dia dah suku ke kanan. Then doc laki tuh cakap, 

"sorry puan, tahan sikit je. memang senang sikit tapi saya try ye" pastuh

"sorry puan i think your baby cant move anymore cause this is the maximum he can go. Been trying to push but he still on same position"

Lepastuh doc terus buat scan tengok jantung baby and dia punya position alhamdullilah baby aku selamat. Tpi tuh lah takboleh nk putarkan dia dah. Pastuh doc pakar cina pulak try...... dia buat 2 kali sakit and senak ye. Aku sampai macam nak menangis jugak lah dia buat, Tapi lenjan je lah. Yet dia buat jugak tak lepas. Lebam-lebam perut aku, sampai nurse tuh cakap habis merah perut aku kena pulas..... *member nk nangis dah time ni tp tahan. kalau ada laki aku, kompom aku dah nangis

"im sorry madam but i try'd but sorry"

Takpelah aku redha buat czer :')

So aku pun pulang ke wad aku dengan muka yang penat and lapar pastuh menggigil sebab ubat tuh kuat sangat kot. Pastuh nurse suruh tunggu kejap, nak kena check jantung baby dulu baru aku boleh makan. Then doc cakap, dorang akan set untuk date buat czer. Meaning aku kena serah diri :') Then aku tunggu laki aku datang bawak makanan sebab aku dah lambat untuk lunch box hospital, then laki aku belikan makanan dekat cafe hospital. Pastuh aku dah boleh discharge, Tapi masalahnya nak discharge pun lama bakhang, dari pukul 1.30ptg sampai 8.00 mlm baru discharge. Taktahu apa yang lama sangat ye.

So next week, hari rabu aku kena admit balik. Insyallah aku akan bersalin by that week jugak.   

Aku redha je buat czer, as long baby aku selamat and aku pun selamat. Aku tak kisah apa nak jadi dah lepastuh, Orang cakap kena pantang lama lah, kena jaga makanan semua bagai. Aku boleh je jangan risau semua aku boleh. Dapat mengandung and bawak baby sendiri dalam perut ni, dah rasa bersyukur dah. Ini hadiah paling bermakna buat aku dengan suami aku. Syukur Ya Allah dapat rasa semua ni. Siapa lah aku nak mintak lebih dari yang ini? Aku dah cukup bersyukur dah! Alhamdullilah untuk semua and thank you korang sebab baca sampai habis.

Oh btw for short, ecv aku tak berjaya that's why aku kena czer. sebab apa tak berjaya, space (rahim) aku kecik and baby aku dah besar (dah 37 weeks) aku taktahu weeks ke berapa yang sesuai nak buat ecv, tapi yang aku search mostly 37 weeks. 



*muka nervous before kena admitted sorry sebab dah start bengkak muka hahahahahah 

                

Comments

Popular posts from this blog

Tears land ;')

  Assalamualaikum and Hi friends, This is the song that he was dedicated for me. My first impression is, bapaklah nak suruh aku tidur! HA-HA-HA but if you read the lyric is quite sweet. Auww! :3 Well, I'm type of girl who don't talk about my problem at all. Neither, my best friend didn't know my problem. It might I always laugh with 'em and when it come back home I being so silent. Only Allah know what I've been thru. :')  I love build a river before fall asleep. I don't know what the hell I am doing, but this is my routine. Takde lah hari-hari, but conform sekali dua dalam seminggu.  Bila aku ada mood, kacau mana pun aku layan. Bila aku takde mood, muka cam singa babe. Today I'm not in mood actually. Feeling like wanna punch something. Grr!   I just don't know where should I put this feeling. Its pretty heavy to have this. Kinda sad. What a life. I create a twitter because I wanna practice how to tell people my about problem but then all my tw

Happy Birthday to Nurul Shafiza Binti Sazali

2010   2012 Assalammualaikum and HI dear readers. This Effy. Effy, aku sayang kau kay. Happy birthday. Kau dah tua, so aku belanje kau once kita dah meet up kay. :D Me love kay